dinsdag 14 april 2020

Stampin' Up! Tijdloze Tulpen - Aquareltechniek


Hopelijk heb je heerlijk genoten van de Paasdagen en het voorjaarszonnetje. Met zo'n zonnetje ziet alles er net even vrolijker uit, het is lekker warm en je krijgt er energie van heerlijk!

En alles groeit en bloeit, zoals de tulpenvelden. Ik vind het prachtig al die kleurrijke bloemenvelden.  


Met de Nederlandse stempelset Tijdloze Tulpen maakte ik ook een aantal kleurrijke voorjaarskaarten


De kaarten maakte ik als voorbereiding op de workshop 'kleurtechnieken' die ik een poos geleden gaf. We zijn onder meer aan de slag gegaan met verschillende aquareltechnieken.

De tulpen stempelde ik in 3 bij elkaar passende kleuren: Petal Pink, Grapefruit Grove en Higland Heather. Daarna gaf ik de tulpen een aquarel effect door ze met mijn Aquapainter (waterkwastje) en wat inkt in een andere tint een beetje in te kleuren.    


Ik gebruikte daarbij steeds een tint donkerder, dan waarmee ik stempelde. Voor de Petal Pink tulp kleurde ik met Flirty Flamingo, Grapefruit Grove met Lovely Lipstick en Highland Heather met Gorgeous Grape

Voor de stelen en bladeren gebruikte ik Granny Apple Green om te stempelen en Garden Green voor het kleuren.


Deze techniek is geschikt voor stempels met veel details en lijnen. De lijnen geven al aan waar de schaduw delen zich bevinden.

 Bij het werken met water vervaag je alleen de lijnen van de afdruk en voeg je op de schaduw delen wat meer donkere inkt toe. Hierdoor krijg je een prachtig aquarel effect.

Het is geen moeilijke techniek, het is alleen even een gevoel krijgen bij de hoeveelheid water en inkt, die je moet gebruiken. 

En zoals voor veel dingen, geldt ook hier: oefening baart kunst. Als je deze techniek ook eens wilt proberen, dan heb ik hieronder wat tips voor je:



Tips en trucs:
  • Gebruik waterbestendig karton om te kleuren, zoals Shimmery White Cardstock of Watercolor paper.
  • Kies een lichte en donkere inkt in dezelfde kleurtint. Kies bijvoorbeeld een kleur uit de Subtles collectie (Highland Heather, Petal Pink, Grapefruit Grove) en dezelfde tint uit de Brights collectie (Gorgeous Grape, Flirty Flamingo, Lovely Lipstick).  
  • Druk de stempel af in de lichte kleur inkt
  • Kleur de afdruk eerst met alleen water en een Aquapainter in, zodat de lijnen wat meer vervagen/ in elkaar over gaan lopen. 
  • Gebruik hierbij niet teveel water! Als je teveel water gebruikt, bestaat de kans dat de afdruk gaat 'bloeden' en zijn de overgangen van de verschillende bloembladeren niet meer te onderscheiden.
  • Probeer de 'witte strepen' in de afdruk zoveel mogelijk in tact te laten, voor een nog mooier diepte effect.   
  • Pak daarna wat van de donkere inkt op met de aquapainter en start op de schaduw plek (aan de onderkant van de tulpenkop) met het aanbrengen van deze kleur. Veeg de kleur naar boven toe uit. Doe dit ook bij de andere 'schaduwplekke'. En herhaal dit tot je tevreden bent. 

Het is een leuke techniek en zeker het proberen waard. Tot slot vind je hieronder nog een overzicht van de gebruikte materialen.

Een fijne dag en tot stempels!

Yvonne

X


Aqua Painters
[103954]
€ 21,00

Geen opmerkingen: